Σίγουρα είναι από τις πιο πολυχρησιμοποιημένες λέξεις στον επιχειρηματικό κλάδο και σίγουρα θα έχεις μια εικόνα για το τι σημαίνει, η οποία ενδεχομένως να είναι και κάπως παρεξηγημένη. Εσφαλμένα το Marketing, ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχει ταυτιστεί αποκλειστικά με τη διαφήμιση, κάτι το οποίο δεν ισχύει.
Ακόμη και για τον ορισμό του τι είναι Marketing υπάρχουν πολλές, διαφορετικές απόψεις. Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Marketing (American Marketing Association), ως Marketing ορίζονται όλες οι διαδικασίες και οι δραστηριότητες μια επιχείρησης για τη δημιουργία, διανομή, επικοινωνία και ανταλλαγή προϊόντων και υπηρεσιών που έχουν αξία για τους πελάτες, τους συνεργάτες και, εν γένει, για την κοινωνία.
Από την άλλη, το Βρετανικό Ινστιτούτο Marketing (Chartered Institute of Marketing) θέτει ως Marketing τη διοικητική διαδικασία που έχει την ευθύνη για τον εντοπισμό, την πρόβλεψη και την ικανοποίηση των αναγκών των πελατών με επικερδή για την επιχείρηση τρόπο.
Συνοπτικά, λοιπόν, και διευρύνοντας τους παραπάνω ορισμούς, κατά το ΟΠΑ (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών) ως Marketing νοείται η οργάνωση και διαχείριση των ανταλλαγών (φυσικών και άυλων αγαθών, πληροφοριών, διαχρονικών σχέσεων, εμπειριών) μεταξύ της επιχείρησης και της αγοράς της με τρόπο που ικανοποιεί τους πελάτες της επιχείρησης και επιτυγχάνονται οι στόχοι της επιχείρησης.
Όπως γίνεται αντιληπτό από όλα τα παραπάνω, το Marketing, όποιον ορισμό και αν υιοθετήσει κανείς, εμπεριέχει τα παρακάτω βασικά χαρακτηριστικά:
Στην Ελλάδα, το Marketing, δυστυχώς, δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο ανάμεσα στις επιχειρήσεις, ίσως λόγω του μικρού μεγέθους της μέσης επιχείρησης στη χώρα. Η σημασία του Marketing για μια επιχείρηση δεν έχει εκτιμηθεί ακόμη, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λάθος ή ελλιπείς στρατηγικές που με τη σειρά τους οδηγούν σε αποτυχία πολλές επιχειρήσεις.
Marketing Meaning
Σε ένα πολύ απλοϊκό επίπεδο, το Marketing επιδιώκει να ταιριάξει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μιας εταιρείας με πελάτες που θέλουν πρόσβαση σε αυτά. Η αντιστοίχιση προϊόντων με πελάτες εξασφαλίζει τελικά την κερδοφορία. Αν ήταν, όμως, τα πράγματα τόσο απλά, δε θα είχαν χυθεί τόσοι τόνοι μελάνι για να χωρέσει όλη η πληροφορία σε βιβλία σχετικά με το Marketing.
Marketing Business Strategy
Για να κατανοήσεις περισσότερο την έννοια του Marketing, πρέπει να γνωρίζεις τι συμπεριλαμβάνεται στον πυρήνα του, δηλαδή το Marketing Mix, γνωστό και ως κανόνα των 4P.
Τα 4P είναι οι βασικοί πυλώνες που ρυθμίζονται μέσα από τις στρατηγικές Marketing που εφαρμόζει μια επιχείρηση:
Η δημιουργία εταιρικής ταυτότητας αποτελεί τη βάση για την οπτική, λεκτική και συναισθηματική σύνδεσ…
Το προϊόν αναφέρεται στο είδος ή στα αντικείμενα που προσφέρει (ή σχεδιάζει να προσφέρει) μια επιχείρηση στο κοινό της. Ο σχεδιασμός του προϊόντος ή της παρεχόμενης υπηρεσίας αντίστοιχα πρέπει να γίνει με άξονα μία από τις δύο παρακάτω παραμέτρους προκειμένου να υπάρχουν πιθανότητες επιτυχίας στην αγορά: το προϊόν έρχεται να καλύψει μια ανάγκη των καταναλωτών που εντόπισε η εταιρεία και για την οποία υπήρχε κενό (gap) στην αγορά ή το προϊόν έρχεται να καλύψει μια υπάρχουσα ανάγκη του κοινού, η οποία έχει αυξημένη ζήτηση τη δεδομένη χρονική στιγμή και οι εκτιμήσεις των ειδικών συνηγορούν πως θα συνεχίσει να έχει την ίδια ή και παραπάνω.
Η τιμή είναι η χρηματική αξία για την οποία η εταιρεία θα πουλήσει το προϊόν ή την υπηρεσία της. Για τη σωστή τιμολόγηση ενός προϊόντος πρέπει να ληφθούν υπόψιν πολλές συνιστώσες: η τιμή μοναδιαίου κόστους – τι κοστίζει δηλαδή για την εταιρεία η παραγωγή ενός τεμαχίου, οι τιμές στις οποίες κινούνται οι ανταγωνιστές του κλάδου, έμμεσοι κι άμεσοι, το κόστος Marketing, το οποίο προστίθεται στο μοναδιαίο, αλλά και τα πιθανά έξοδα διανομής.
Τα κανάλια διανομής ενός προϊόντος είναι άλλο ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι που πρέπει να οριστικοποιηθεί όταν αποφασίζεται η στρατηγική Marketing μια εταιρείας. Το να γνωρίζεις ποια είναι τα κατάλληλα touch points με το κοινό-στόχος είναι ζωτικής σημασίας για τη βιωσιμότητα του προϊόντος. Το να αποφασιστεί αν το προϊόν θα διατίθεται μέσω φυσικής βιτρίνας, στο διαδίκτυο ή και από τα δύο κανάλια διανομής και με ποια τοποθέτηση σε κάθε κανάλι είναι μερικά από τα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν σε αυτό το στάδιο.
Η προώθηση αναφέρεται σε ολοκληρωμένες καμπάνιες επικοινωνίας. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν πληρωμένη διαφήμιση, πώληση, προώθηση πωλήσεων, άμεσο Marketing, Δημόσιες σχέσεις και φυσικά, το Digital Marketing, το οποίο έχει εξελιχθεί σε κυρίαρχο παίκτη που φαίνεται πως καταλαμβάνει τη μερίδα του λέοντος στα Marketing Budgets πολλών εταιρειών.
Ως κύκλος ζωής ενός προϊόντος ορίζεται η περίοδος από την εισαγωγή του προϊόντος στην αγορά μέχρι την τελική απόσυρσή του.
Πιο συγκεκριμένα, ο κύκλος ζωής ενός προϊόντος (product life cycle) μπορεί να χωριστεί στα εξής 4 στάδια:
Ο κύκλος ζωής προϊόντων είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα και χρήσιμα εργαλεία στη στρατηγική μάρκετινγκ της σύγχρονης επιχείρησης, αλλά και σημαντικό εργαλείο για προβλέψεις και δημιουργία ενός business plan.
Branding και Εταιρική Ταυτότητα είναι συγκοινωνούντα δοχεία στον κλάδο του Marketing. Το Branding είναι, ουσιαστικά, η διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής εταιρικής ταυτότητας, η οποία θα ενσωματωθεί σε όλες τις μορφές επικοινωνίας του προϊόντος.
Το Branding είναι πολύ σημαντικό καθώς θα αποτελέσει το βασικό όχημα διείσδυσης (penetration) ενός brand στο μυαλό (άρα και στο choice set) του καταναλωτή, επομένως απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή κατά τον σχεδιασμό του.
Βασική λεπτομέρεια είναι, αφού δημιουργηθεί το branding, να υπάρχει συνοχή (integration) στην επικοινωνία του μέσα από τα επιλεγμένα κανάλια.
Branding Meaning
Ξεκινάμε με Strategy, χτίζουμε ένα πλάνο και το υλοποιούμε με πάθος.
Πραγματοποιούμε ολιστική διαχείριση του account σου για να μείνεις ξέγνοιαστος.
Καμπάνιες SEO, Google Ads, Social Media Marketing, Influencer Marketing, Growth Hacking και άλλα πολλά στα μέτρα της δικής σας επιχείρησης.
Αν θέλαμε να δημιουργήσουμε μία λίστα με τα περιεχόμενα του Branding, αυτή θα είχε τα εξής:
Άμεσα συνυφασμένο με το Branding είναι το Positioning – η εικόνα που θέλει ένα brand να έχουν οι καταναλωτές. Το επιθυμητό positioning με το τελικό positioning προς το κοινό πολλές φορές απέχουν παρασάγγας – εν ολίγοις, αυτό που σκέφτονται και υποστηρίζουν οι πελάτες για ένα brand και αυτό που θα ήθελε το τμήμα Marketing να σκέφτονται είναι δύο τελείως διαφορετικοί κόσμοι.
Performance Analytics
Ξεκάθαρος νικητής στην αναμέτρηση δεν υπάρχει, επομένως σημειώσατε Χ. Το Digital Marketing είναι η αιχμή του δόρατος στον κλάδο, αφού με τα τεράστια άλματα που σημειώνει η τεχνολογία και με τη στροφή του μεγαλύτερου μέρους του πληθυσμού στα ψηφιακά μέσα, οι καμπάνιες επικοινωνίας είναι πιο αποδοτικές και συνήθως οι Marketers στρέφονται προς τα εκεί.
Από την άλλη, η υπερβολική προσφορά διαφημίσεων και η υπερέκθεση του τελικού καταναλωτή σε διαφημίσεις online, πολλές φορές έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που στοχεύουν οι επαγγελματίες του κλάδου: προκαλείται σύγχυση και ο καταναλωτής δεν προχωρά στο πολυπόθητο conversion.
Το Παραδοσιακό Marketing είναι εκείνο που αφορά μεθόδους προώθησης που υπάρχουν εδώ και δεκαετίες (όπως η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και το Out Of Home) – εν ολίγοις, είναι κάθε καμπάνια που δεν περιλαμβάνει ψηφιακές πλατφόρμες. Σήμερα, το Παραδοσιακό Marketing εξακολουθεί να διατηρεί τη δυναμική του και σε ορισμένες περιπτώσεις , αναλόγως του κοινού στο οποίο απευθύνεται μια εταιρεία ή ένα προϊόν, ενδέχεται να είναι και η ιδανικότερη λύση.
Στα αρνητικά του Παραδοσιακού Marketing συγκαταλέγεται η περιορισμένη δυνατότητα στόχευσης του κοινού, η περιορισμένη μέτρηση της αποτελεσματικότητας μιας ενέργειας και, φυσικά, το κόστος, το οποίο ειδικά για την τηλεόραση ανεβαίνει σε δυσθεώρητα ύψη.
Αν, λοιπόν, αναζητάς ένα ιδανικό σχήμα για την προώθηση ενός brand, η χρυσή τομή βρίσκεται κάπου στη μέση: αξιοποίηση, δηλαδή, τρόπων προώθησης και επικοινωνίας και από τις δύο «δεξαμενές». Το ένα είδος συμπληρώνει το άλλο και τα δύο οδηγούν στην επιτυχία.
Η επιτυχημένη λειτουργία μιας επιχείρησης, εξάλλου, δεν έχει να κάνει μόνο με την επιλογή της κατάλληλης αγοράς και τον σχεδιασμό του κατάλληλου προϊόντος που θα εκπληρώσει τις ανάγκες του καταναλωτή. Η συνταγή για να «δέσει» χρειάζεται και την απαραίτητη δοσολογία από τις τεχνικές Marketing προκειμένου ένα brand να μπορέσει να προσεγγίσει πιθανούς πελάτες.
Αν έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι είναι αυτό που δίνει σε μια ιστοσελίδα χαρακτήρα, στυλ και ζωντάνια, τότ…
Στον τομέα των επιχειρήσεων και της τεχνολογίας, η ανάπτυξη νέων προϊόντων (NPD: New Product Development) καλύπτει την πλήρη διαδικασία διάθεσης ενός νέου προϊόντος στην αγορά. Η ανάπτυξη νέων προϊόντων περιγράφεται ευρέως ως η μετατροπή μιας ευκαιρίας στην αγορά σε ένα προϊόν που διατίθεται προς πώληση.
Δεν αρκεί, ωστόσο, μόνο η σύλληψη της ιδέας και η κατανόηση της ανάγκης που το προϊόν θα κληθεί να καλύψει. Για την είσοδο ενός προϊόντος στην αγορά απαιτείται ένα σύνολο δραστηριοτήτων. Στην αρχική φάση της εισόδου στην αγορά το προϊόν πετυχαίνει χαμηλές πωλήσεις με ταυτόχρονα ιδιαίτερα υψηλό συνολικό κόστος (κυρίως λόγω του συνόλου της επένδυσης στο στάδιο της ανάπτυξης και του σχεδιασμού του).
Σε αυτό το στάδιο το επιχειρησιακό ρίσκο και ο κίνδυνος είναι υψηλός, ενώ το προϊόν πραγματοποιεί ζημίες. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ομαλή πορεία της εισόδου στην αγορά είναι η ικανότητα της εταιρείας να μπορεί να αναλύσει ικανοποιητικά και εκ των έσω τις συνθήκες της αγοράς. Και σε αυτό το σημείο είναι που ένα αποτελεσματικό πλάνο Marketing θα διαδραματίσει ρόλο καταλύτη για την έκβαση της πορείας.
Βασικός παράγοντας για την όσο πιο αποτελεσματική μετάβαση από το ένα στάδιο στο επόμενο είναι η όλη διαδικασία να διαρκέσει όσο το δυνατόν μικρότερο χρονικό διάστημα, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο το απαιτούμενο κόστος που προϋποθέτει το στάδιο της εισαγωγής.
Οι στρατηγικές εισαγωγής ενός προϊόντος στην αγορά έχουν γίνει αντικείμενο ακαδημαϊκής μελέτης στην πάροδο των χρόνων & έχουν διατυπωθεί πολλές διαφορετικές προσεγγίσεις για το πώς ένα προϊόν ή μια υπηρεσία θα μπορούσε άμεσα να κατακτήσει την κορυφή στις προτιμήσεις του καταναλωτή. Ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς και αποτελεσματικές στρατηγικές είναι οι εξής:
Η εταιρεία αποφασίζει να λανσάρει το προϊόν ως καινοτόμο, χρησιμοποιώντας ως «όχημά» της το στοιχείο εκείνο που το κάνει να διαφέρει από τα ήδη υπάρχοντα προϊόντα στην αγορά. Συνήθως πρόσφορο έδαφος για τέτοια προσέγγιση προσφέρουν στοιχεία όπως ο σχεδιασμός του προϊόντος ή η ποιότητά του.
Marketing Strategy is like chess
Σε αυτή τη στρατηγική, το προϊόν εισάγεται στην αγορά σε υψηλή τιμή, με στόχο να αποτελέσει θέλγητρο για τους early adopters. Στη συνέχεια, και καθώς η δημοτικότητα του προϊόντος ανεβαίνει, η τιμή μειώνεται. Σκοπός σε αυτή την περίπτωση στρατηγικής είναι η μεγιστοποίηση του κέρδους από τη συγκεκριμένη κατηγορία καταναλωτών.
Αποτελεί την ακριβώς αντίθετη στρατηγική του Skimming. Η εταιρεία αποφασίζει να εισάγει ένα νέο προϊόν σε χαμηλή τιμή, προκειμένου να αποτελέσει δέλεαρ για την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά του καταναλωτή, να επιλέξει δηλαδή το νέο προϊόν έναντι κάποιου άλλου. Μέσω αυτής της στρατηγικής επιτυγχάνεται η ταχεία διάδοση του προϊόντος στο αγοραστικό κοινό και η εδραίωση της επιχείρησης στην αγορά.
Όπως μαρτυρά κι η ονομασία, σε αυτό τον τύπο στρατηγικής η εταιρεία δημιουργεί ένα παρόμοιο ή ίδιο προϊόν με κάποιο άλλο επιτυχημένο προϊόν, αλλά με διαφοροποιήσεις που το καθιστούν πιο προσιτό στον καταναλωτή. Έτσι, προσφέρεται μια εναλλακτική, οικονομικότερη λύση.
Η Στρατηγική που βασίζεται στην ποιότητα απευθύνεται σε πιο niche κοινό. Το brand αναδεικνύει ως βασικό χαρακτηριστικό του προϊόντος την ποιότητά του και το συνδυάζει με μια premium εμπειρία προς τον καταναλωτή. Αναπόφευκτα, το κοινό σε αυτή την περίπτωση είναι πιο περιορισμένο, αφού μιλάμε μόνο σε όσους είναι πρόθυμοι να πληρώσουν ένα υψηλό τίμημα για ένα προϊόν υψηλής ποιότητας.
Σε αυτό το μοντέλο στρατηγικής, δύο ή περισσότερα brands συνεργάζονται μεταξύ τους και εισάγουν από κοινού στην αγορά ένα προϊόν ή μία υπηρεσία. Με αυτό τον τρόπο αξιοποιούνται οι πόροι – ανθρώπινοι και οικονομικοί – κάθε εταιρείας, καθώς και το know how του κλάδου.
Κατά τη Στρατηγική Δοκιμής της αγοράς το προϊόν διατίθεται πιλοτικά σε συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή ή σε συγκεκριμένο κοινό, με σκοπό να καταγραφούν οι αντιδράσεις των καταναλωτών και να χαρτογραφηθούν οι τάσεις και οι τροποποιήσεις που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν για την επίτευξη των στόχων του προϊόντος.
Αν μια εταιρεία επιλέξει τη στρατηγική στόχευσης σε νέα αγορά, τότε εισάγει ένα νέο προϊόν σε αγορά που υπάρχει μικρός ανταγωνισμός ή «μπαίνει» στην αρένα μιας νέας αγοράς, στην οποία δε δραστηριοποιείται μέχρι σήμερα. Ο στόχος είναι απλός: να καλυφθούν ανάγκες του κοινού σε αγορές ή γεωγραφικά τμήματα της χώρας που δεν έχουν «ανακαλυφθεί» ως τώρα.
Developing Marketing Strategy
Αν θελήσεις να ορίσεις εν συντομία τα βήματα που απαιτούνται για την επιτυχημένη επιλογή στρατηγικής εισαγωγής ενός νέου προϊόντος στην αγορά, είναι τα παρακάτω:
Σε κάθε επιχείρηση τα πάντα πρέπει να γίνονται «βάσει πλάνου» ή, για την ακρίβεια, βάσει πλάνων. Δύο από τα βασικότερα τέτοια πλάνα είναι το Business Plan & το Marketing Plan.
To Business Plan (πολύ πιθανό να το έχεις ακούσει και ως Επιχειρηματικό Πλάνο στα ελληνικά) είναι ο βασικότερος μοχλός λειτουργίας κάθε νέου επιχειρηματικού εγχειρήματος. Στο Business Plan πρέπει να αποτυπώνεται αναλυτικά και ξεκάθαρα η επιχειρηματική ιδέα και φιλοσοφία, ποιο είναι το αντικείμενο της επιχείρησης, ποιο αποτελεί το όραμά της και, προφανώς, ποιοι είναι οι στόχοι, και πώς αυτοί προβλέπεται να υλοποιηθούν σε όλες τις φάσεις της λειτουργίας. Επί της ουσίας, ένα Business Plan ισοδυναμεί με έναν οδηγό δράσης για τη μετατροπή μιας ιδέας σε μια οικονομικά βιώσιμη επιχείρηση.Βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης είναι το πλάνο να είναι εφαρμόσιμο και, ό,τι θα λέγαμε σήμερα, βιώσιμο. Με αυτό τον τρόπο, ο δρόμος προς την επιτυχία θα περιέχει τις λιγότερες δυνατές παγίδες, ενώ αντίστοιχα θα μπορέσεις να ανιχνεύσεις ευκολότερα πιθανούς κινδύνους και απειλές για την επιχείρησή σου.
Βασική προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία της επιχείρησης είναι το πλάνο να είναι εφαρμόσιμο και, ό,τι θα λέγαμε σήμερα, βιώσιμο. Με αυτό τον τρόπο, ο δρόμος προς την επιτυχία θα περιέχει τις λιγότερες δυνατές παγίδες, ενώ αντίστοιχα θα μπορέσεις να ανιχνεύσεις ευκολότερα πιθανούς κινδύνους και απειλές για την επιχείρησή σου.
Η σημασία ενός Business Plan είναι πολλαπλή και καλύπτει αρκετούς τομείς:
Αυτό θα αποτελέσει τη “Βίβλο” που θα καθοδηγήσει κάθε δράση και, αν είναι δομημένο σωστά, θα βοηθήσει να αποφευχθούν τυχόν αποτυχίες λόγω ασαφών ή λανθασμένων κατευθύνσεων.
Αυτό περιλαμβάνει την ανάλυση ανταγωνισμού, τις τάσεις της αγοράς και την εκτίμηση της ζήτησης για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρονται.
Marketing & Business Plan
Το Marketing είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια για τη βιωσιμότητα της επιχείρησής σου και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπίζεται. Απαράβατος κανόνας είναι η δημιουργία ενός Marketing Plan, ενός “σχεδίου δράσης” δηλαδή, για όλες τις ενέργειες της εταιρείας. Το Marketing Plan πρέπει να εναρμονίζεται με το Business Plan και, επί της ουσίας, να αποτελεί συνέχειά του.
Αν αναρωτιέσαι τι πρέπει να περιλαμβάνει ένα Marketing Plan, τότε στη λίστα πρέπει να μπουν τα εξής:
Ενίσχυση της εικόνας και της αναγνωρισιμότητας της μάρκας: Το Marketing πλάνο περιλαμβάνει στρατηγικές για την ενίσχυση της εικόνας της επιχείρησης, τη δημιουργία μιας ισχυρής μάρκας και την προώθηση αυτής σε διαφορετικά κανάλια και κοινά.
Αναζητάς έναν αξιόπιστο συνεργάτη για την υλοποίηση του πλάνου Marketing της εταιρείας σου; Η ομάδα της Wild Wild Web είναι εδώ για εσένα! Επικοινώνησε μαζί μας τηλεφωνικά στο 211 44 42 300 ή συμπλήρωσε τη φόρμα επικοινωνίας και θα επικοινωνήσουμε για να “καταστρώσουμε” μαζί τα επόμενα πλάνα σου.
Κάποιες βασικές στρατηγικές περιλαμβάνουν τη δημιουργία πρωτότυπου περιεχομένου (blogging, social media), το SEO (βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης), το email marketing και την πληρωμένη διαφήμιση (PPC).
Η αύξηση της αναγνωρισιμότητας μπορεί να επιτευχθεί μέσω ισχυρού branding, τη δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου, την ενεργό παρουσία στα social media και τη συνεργασία με influencers ή άλλες μάρκες.
Ορισμένες από τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες περιλαμβάνουν το Facebook, το Instagram, το Google Ads, το LinkedIn και το YouTube. Η επιλογή της πλατφόρμας εξαρτάται από το κοινό-στόχο και τους στόχους της επιχείρησής σας.
Το SEO (Search Engine Optimization) αφορά τη βελτιστοποίηση του website σας για να εμφανίζεται πιο ψηλά στις μηχανές αναζήτησης, όπως το Google. Βελτιώνοντας το SEO, μπορείτε να αυξήσετε την οργανική επισκεψιμότητα στον ιστότοπό σας και να προσελκύσετε περισσότερους πιθανούς πελάτες.
Το παραδοσιακό μάρκετινγκ επικεντρώνεται σε φυσικά μέσα επικοινωνίας (τηλεόραση, ραδιόφωνο, έντυπα), ενώ το ψηφιακό μάρκετινγκ χρησιμοποιεί το διαδίκτυο, τα social media, τη βελτιστοποίηση για μηχανές αναζήτησης (SEO) και άλλες online τεχνικές για την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών.
Το παραδοσιακό μάρκετινγκ μπορεί να είναι αποτελεσματικό για την προσέγγιση του κοινού που δεν χρησιμοποιεί συχνά το διαδίκτυο ή για την ενίσχυση της παρουσίας σε τοπικό επίπεδο. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις, για παράδειγμα, προσφέρουν μαζική προβολή και εμπιστοσύνη, ενώ η έντυπη διαφήμιση μπορεί να δημιουργήσει πιο συγκεκριμένο και προσωπικό μήνυμα.
image or video caption 1
image or video caption 2
image or video caption 3